Fietsen

In 1861 kreeg de Franse wagenmaker het idee om pedalen op het voorwiel van een loopfiets te plaatsen. De Michauxfiets kende een groot succes, en al snel kreeg zijn firma concurrentie van verschiellende andere fietsenfabrikanten.

Vanaf ca. 1870 werd de 'hoge bi' populair, een fiets die opviel door het grote verschil in afmeting tussen het voor- en achterwiel. Het kleine achterwiel diende voornamelijk om de fiets in evenwicht te houden. De hoge bi was snel en elegant, maar moeilijk te manoeuvreren. Het tuig was dan ook eerder geschikt voor de sport dan als transportmiddel. De pas uitgevonden kogellager werd toegepast in de stuurinrichting en het pedaalapparaat van de hoge bi.

Midden de jaren 1880 ontstond de kleinere, moderne fiets. Hij was voorzien van gelijke wielen van bescheiden afmeting en werd achteraan aangedreven door middel van een ketting. Hij was sneller, bood meer zekerheid, en werd nog efficiënter door de komst van de tube. Het eerste prototype van de moderne fiets, de zogenaamde 'Safety Bicycle', werd de eerste massaal geproduceerde fiets.

In de loop van de 20ste eeuw zouden nog tal van verbeteringen volgen: de dynamo, de versnelling, de velgrem...

Bibliografie

Wie heeft iets?

Reactie toevoegen

In de kijker

Op zaterdag 17 maart 2018 organiseert ETWIE zijn zesde ontmoetingsdag. Deze dag, met als titel ‘TWIE goes international’, vindt plaats in het nieuwe Havenhuis in Antwerpen.

Op woensdag 28 maart vindt in het MIAT in Gent de studiedag plaats over gevaarlijk erfgoed. Gevaarlijke producten of installaties worden in de eerste plaats gelinkt aan technisch of wetenschappelijk erfgoed. Maar alle collecties kunnen venijnige kantjes hebben.

Nieuwsbrief