Motoren en bromfietsen

De productie van motorfietsen kende in de eerste helft van de 20ste eeuw ook in ons land een belangrijke bloei. Bij Minerva in Antwerpen bouwde tussen 1900 en 1910 met succes complete motorfietsen en inbouwmotoren. In dezelfde periode kwam de productie ook in de regio van Luik op gang. FN en Saroléa zouden meer dan 60 jaar toonaangevende merken blijven. Ook Gillet in Herstal was een belangrijke speler, en in Vlaanderen was er onder meer La Mondiale in Vilvoorde. In tegenstelling tot de automobielindustrie overleefde de motorfietsproductie de moeilijke jaren tijdens het interbellum vrij goed.

Vanaf de jaren 1950 overspoelden buitenlandse motoren de Belgische markt, waardoor onze eigen productie het moeilijk kreeg. De bromfietsindustrie ging wel nog een aantal decennia op haar elan voort. Zo waren in de tweede helft van de 20ste eeuw onder meer Royal Nord in Hasselt, en Flandria en Superia, beide gevestigd in Zedelgem, belangrijke producenten van bromfietsen. De productie in deze laatste bedrijven zou in de jaren 1980 stopgezet worden.

Bibliografie

Wie weet iets?

Wie heeft iets?

Wie kan iets?

Stany Wouters - Collectie

Reactie toevoegen

In de kijker

Op zaterdag 17 maart 2018 organiseert ETWIE zijn zesde ontmoetingsdag. Deze dag, met als titel ‘TWIE goes international’, vindt plaats in het nieuwe Havenhuis in Antwerpen.

Op woensdag 28 maart vindt in het MIAT in Gent de studiedag plaats over gevaarlijk erfgoed. Gevaarlijke producten of installaties worden in de eerste plaats gelinkt aan technisch of wetenschappelijk erfgoed. Maar alle collecties kunnen venijnige kantjes hebben.

Nieuwsbrief