Home / INGENIEURS EN HUN ERFGOED, een educatieve verkenningstocht naar de technische relicten van Belgische ingenieurs

INGENIEURS EN HUN ERFGOED, een educatieve verkenningstocht naar de technische relicten van Belgische ingenieurs

TitelINGENIEURS EN HUN ERFGOED, een educatieve verkenningstocht naar de technische relicten van Belgische ingenieurs
PublicatietypeBook
Publicatiejaar2009
AuteursAlex BAERTS, Bruno DECORTE, Robin ENGELS, Karel HAUSTRAETE, Stephanie VANDEVOORDE, Patrick VIAENE
Samenvatting

Voorwoord

Inleiding. Beknopte geschiedenis van de ingenieursopleiding. (6-9)

"Wonder is gheen wonder." Simon Stevin, de voorloper van de Vlaamse ingenieurs. (10-13)

De ingenieur die het liet hangen. Jean-Baptiste Vifquian en de hangbrug van Bazel (1824). (14-15)

Castor en Pollux maken een spoorweg. Simons en De Ridder bouwden de eerste publieke spoorlijn van het continent. (16-19)

De ingenieur die droomde van een wereld wijd web. Jean-Baptiste Masui en de elektrische telegraaf.(20-23)

De ingenieur die iets vierkant deed werken. Alfred Jules Belpaire-vuurkist. (24-25)

Een knap ingenieur die er geen was. Walschaerts en zijn schaarmechanisme voor stoomlocomotieven. (26-29)

De ingenieur die dieper op de zaak wilde ingaan. Joseph Chaudron en het boorsysteem Kind-Chaudron. (30-31)

De ingenieur die wist hoe een peer te stoven. Adolphe Greiner en de invoering van de Bessemerconvertor. (32-35)

De ingenieur die net iets te geniaal was. Théophile Seyrig, Eiffel en de brug Dom Luis I te Porto (1881-1885). (36-39)

Een ingenieur, twee proffen en het zwarte goud. Louis Jourdain en het boorsysteem Raky. (40-43)

De ingenieur die het heter wilde. Jean-Baptiste Flamme en de oververhitting van stoomlocomotieven. (44-45)

De ingenieur die zijn stad liet dokken. Gustave Royers en de Royerssluis (1907). (46-47)

De ingenieur die de vonk wilde laten overspringen. Charles Mourlon en de oprichting van een elektriciteitsmuseum. (48-51)

De ingenieur die geen knik gaf. Arthur Vierendeel en de Scheepsdalebrug te Brugge. (52-55)

Een ingenieur zoekt de zon op. Edouard Empain en Heliopolis. (56-59)

De ingenieur werd van tekenaar een rekenaar. Jules Boulvin en zijn "Traité de mécanique appliquée aux machines". (60-61)

De ingenieur die dol was op dino's. Louis Dollo en de iguanadons van Bernissart. (62-65)

De ingenieur die het lang wist te rekken. Emile Fourcault en de mechanisatie van de glasindustrie. (66-69)

De architect kreeg het station, de ingenieur de kap. Clément Van Bogaert en de overkapping van het station van Antwerpen. (1899). (70-73)

De ingenieur van de rechte lijn. Hendrik Faure bouwde het Albertkanaal. (74-77)

De ingenieur die beton op de proef stelde. Gustave Magnel en het "Technicum" van de Universiteit Gent (1934-1938). (78-81)

De ingenieur die Werner Von Braun voorbijstak. Karel Bossart bouwde de Atlasraket. (82-85)

De ingenieur die met bacteriën op zwier ging. Paul Simonart en de uitvinding van de bactofuge. (86-87)

De ingenieur die zich flexibel opstelde. Abraham Lipski en de uitvinding van de preflex balk (1951).  (88-91)

De ingenieur die de leegte wou overbruggen. René Greisch en de brug van Wandre (1985-1988). (92)

Besluit

Bibliografie

Verwante actoren
Alex Baerts - Expert
Robin Engels - Expert
Patrick Viaene - Onderzoeker

Reactie toevoegen

In de kijker

Op dinsdag 16 oktober om 14u organiseert ETWIE een studiebezoek aan D'Ieteren Gallery in Brussel; een uitstekende gelegenheid om een bijzonder bedrijfsmuseum te ontdekken!
Ben je bereid je kennis over te dragen en ben je op zoek naar een leerling? Of ben je leergierig en zoek je een meester die je de kneepjes van een ambacht kan leren? Kijk dan zeker even naar volgend overzicht.
In het kader van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed organiseren we in samenwerking met de Nederlandse Stichting Bedrijfsgeschiedenis op vrijdag 16 november een studiedag over bedrijfserfgoed.

Nieuwsbrief