Aarschot

In de 19de eeuw was Aarschot een provinciestadje in de verarmde regio Zuiderkempen-Hageland. De belangrijkste bron van inkomsten werd gevormd door landarbeid en huisnijverheid. Tot de aanleg van de spoorweg Hasselt-Leuven in 1865 was de Demer van groot economisch belang voor Aarschot. Ze was een van de belangrijkste verkeerswegen voor het Hageland en de Zuiderkempen. Op de Demer werd het opmerkelijke watermolencomplex van de 's Hertogenmolens gebouwd.

Rond 1900 vervulde Aarschot een centrumfunctie voor de schoen- en de messenmakerij. Aarschot telde toen ook verschillende kleine drukkerijen. Tot na WO I bleef de stad befaamd om haar ambachtelijke producten.

In de jaren 1930 werd er ijzersteen ontgonnen in de IJzerenberg, ter plaatse gesmolten in hoogovens en vervoerd via het station naar Forges de Clabecq. De mijn sloot in 1938 door tegenvallende opbrengsten. Nabij de groeve op de IJzerenberg (Middelberg) lag een dynamietfabriek die waarschijnlijk samenhing met het gebruik van springstof in de mijnen. Deze fabriek is afgebroken, maar onder het bos zijn nog verschillende betonstructuren en bunkers zichtbaar waarin de springstof werd bewaard. 

De stad kende ook een belangrijke brouwnijverheid, met onder meer de productie van de 'Aarschotse Bruine'. De twee bekendste brouwerijen, Brouwerij Valvekens en Brouwerij Tielemans, sloten de deuren eind jaren 1960. Na enkele decennia zonder hun eigen 'Aarschotse bruine' werd beslist om het bier terug te brouwen in Aarschot zelf in de nieuwe stadsbrouwerij in de schuur van het cultuurcentrum Het Gasthuis. Sinds 2009 is er ook een nieuwe brouwerij, brouwerij Wolf met het gelijknamige bier. 

In 1967 opende batterijenproducent Duracell een belangrijke vestiging in Aarschot.

Bibliografie

Wie heeft iets?

Wie kan iets?

Reactie toevoegen

Nieuwsbrief