Kapellen

De handel in Kapellen werd gestimuleerd door de aanleg van de kasseiweg van Merksem naar Kapellen in 1759. Tijdens het bewind van Maria Theresia (1740-1780) werd ook begonnen met de ontginning van de heidevelden. In de wijk Hoogboom werd in 1782 een zijdefabriek opgericht. Zij verschafte werk aan ongeveer 40 mensen. Deze nijverheid werd pas in 1900 opgedoekt.

Vanaf 1836 werd er een diligencedienst tot stand gebracht tussen Antwerpen, Kapellen en Bergen op Zoom. In 1853 werd met de aanleg van de spoorlijn Antwerpen-Rotterdam begonnen, zodat in 1854 de eerste stoomtrein door Kapellen reed. Ook op economisch vlak vonden verschillende veranderingen plaats. Vlas en tabak moesten plaatsmaken voor aardappelen en koolzaad. De steenfabrieken van Van den Bergh, Biart en Philips sloten hun deuren door de concurrentie met de Kempische steenbakkerijen. De leerlooierijen van Van Bogaert, Vouw√© en Maes konden nog enkele jaren hun uitbating verderzetten, om daarna ook definitief te verdwijnen. 

Eeuwenlang waren landbouwers aangewezen op de molen van het Witven in Hoevenen, totdat in 1811 op de Hoevensebaan een windmolen werd gebouwd. Dit monument werd in 1908 gesloopt. Ook Putte bezat een eigen windmolen, die in 1914 eveneens werd afgebroken. De molen van de wijk Zilverenhoek heeft slechts enkele jaren dienst gedaan en werd in het begin van deze eeuw afgebroken.

Na de Eerste Wereldoorlog kende de gemeente een korte heropbloei door de uitbouw van de haven van Antwerpen.

Bibliografie

Wie weet iets?

Wie heeft iets?

Wie kan iets?

Bernard Meier - Vakman

Reactie toevoegen

In de kijker

Hij is er! De nieuwe onderzoeksbalans industrieel erfgoed! Een prachtig referentiewerk, zoals we zelf durven zeggen...

Nieuwsbrief