Home / 3D-project 'Duiken in de machine' krijgt vervolg

3D-project 'Duiken in de machine' krijgt vervolg

texture_3d_2016.jpg

Foto: Texture
Foto: Texture

Een virtuele wandeling maken door een oude hopplukmachine of de interne werking van een Singer-naaimachine op de computer bestuderen? Dat is binnenkort misschien mogelijk. De Vlaamse overheid besliste onlangs immers om het project 'Duiken in de machine' verder te ondersteunen met 80.000 euro. In dit project gaan verschillende musea en erfgoedorganisaties, onder impuls van Texture Kortrijk, op zoek naar de mogelijkheden om 3D-modellen te gebruiken voor de bewaring en de ontsluiting van industrieel en agrarisch erfgoed. ETWIE is een van de partners in dit project.

De erfgoedsector staat al een tijdje voor een dubbele uitdaging met betrekking tot machinaal erfgoed. "Enerzijds is de conservering van deze stukken niet vanzelfsprekend, ze vragen een grote opslagcapaciteit en heel wat technisch onderhoud. Anderzijds is het niet eenvoudig om deze stukken op een duidelijke, interactieve manier toegankelijk te maken voor het grote publiek. Het meest interessante zit immers aan de binnenzijde," zegt projectcoördinator Tine Verroken.

'Duiken in de machine' werd in 2015 opgestart en was een primeur in Vlaanderen. Verschillende partners sloegen de handen in elkaar om dit erfgoed toegankelijk te maken voor het publiek en om de digitale informatie langdurig te bewaren. Er werd in de eerste fase al heel wat gerealiseerd: zo ging een hopplukmachine van het Hopmuseum Poperinge door de scanner van de grenspost in de Waaslandhaven om de interne werking bloot te leggen. Op de zwingelturbine van Texture werd een Reverse Engineering uitgevoerd waarbij de volledige machine met bewegende interne componenten in een CAD-pakket werd getekend. Het departement Werktuigkunde van de KU Leuven ging aan de slag met een naaimachine van het MIAT: "Paul van Ostaijen, Marcel Vanthilt & Ad Cominotto zagen deze Singer-naaimachine enkel aan de buitenkant. Een CT-scan legt nu ook haar verborgen inwendige werking bloot." Howest Kortrijk ondersteunde het project en maakte ondermeer technische modellen, zorgde voor een Google Cardboard Virtual Reality ervaring en voor 3D-prints en maquettes van de machines.

Het uiteindelijke doel is een handleiding voor de 3D-digitalisatie van industrieel en agrarisch erfgoed samen te stellen. In verschillende takken van de samenleving kan men technologie en kennis terugvinden die bijzonder interessant is om toe te passen op het erfgoed. Groepen die over deze knowhow beschikken helpen mee richtlijnen voor de erfgoeddigitalisatie vorm te geven. De handleiding zal een grote steun zijn voor erfgoedbeheerders die aan de slag willen gaan met hedendaagse archivering en publiekswerking.

Call for cases

In de tweede fase kunnen een aantal machines van A tot Z worden uitgewerkt. Daarvoor zoeken we nog naar andere interessante machines. Beschik je over industrieel of agrarisch erfgoed in de vorm van een machine? Heb je concrete plannen en denk je dat 3D-technologie een meerwaarde zou kunnen betekenen voor bewaring of ontsluiting?  Neem vóór 15 februari contact op met texture@kortrijk.be en misschien wordt jouw '3D-idee' dit jaar wel gerealiseerd.

Duiken in de machine is een samenwerking van Texture en CAG, erfgoedcel CO7, CVAa, ETWIE, MIAT, PACKED, VIAA en zuidwest. Het project loopt nog tot juni 2017.

28/01/2016 - 11:32

Reactie toevoegen

In de kijker

We hebben beslist om de 8e ETWIE-ontmoetingsdag, die gepland stond op zaterdag 9 mei, te verschuiven naar een latere datum.

Nieuwsbrief