Home / Antwerpse havenkranen gerestaureerd en beschermd

Antwerpse havenkranen gerestaureerd en beschermd

walkraan111.jpg

Foto: Tijl Vereenooghe
Foto: Tijl Vereenooghe

In Antwerpen is deze week de hydraulische walkraan 111 verhuisd naar de Rijnkaai. De kraan, die behoort tot de collectie havenkranen van het MAS, werd de voorbije jaren grondig gerestaureerd.

De portaalkraan, die op sporen op de kade reed, werd in 1907 vervaardigd door Union Métallurgique in Hoboken. De kraan werd aangedreven door het hydraulisch systeem dat sinds 1877 werd gebruikt voor de Antwerpse haveninfrasructuur. De laatste hydraulische kranen werden in 1975 buiten bedrijf gesteld. Als zeldzaam voorbeeld van deze kranen werd walkraan 111 in 2002 beschermd als monument. De voorbije jaren stond het kraantje aan de Siberiastraat, vlakbij het nieuwe Havenhuis (foto boven).

Ondertussen loopt ook de beschermingsprocedure voor twee recentere kranen op de Rijnkaai: de KA400 en de KD410. Deze elektrische topkranen dateren beide uit 1961, in de periode van het Tienjarenplan voor de modernisering van de Antwerpse haven (1956-1965). De kraan KA400 (links) werd vervaardigd door Holland Cranes. Van dit type werden 20 kranen gekocht. De kraan KD410 (rechts) werd geproduceerd door de NV Boomse Metaalwerken. 21 van deze kranen kwamen in dienst onder de kenletters KB. 18 exemplaren daarvan werden later verzwaard tot 6-tonskranen en kregen de kenletters KD. De stad Antwerpen verleende alvast een gunstig advies over de voorgestelde bescherming.

18/12/2016 - 00:59

Reactie toevoegen

Nieuwsbrief