Home / Europese publiekswerking in de toekomst

Europese publiekswerking in de toekomst

img_20181011_113441806.jpg

Foto: sfeerbeeld tijdens het congres (ETWIE)

Vorige week vond in het Industriemuseum in Bologna de jaarlijkse bijeenkomst plaats van het Europese netwerk ERIH. Centraal stond de publiekswerking in  de toekomst. Via verschillende presentaties gingen de sprekers in op grote uitdagingen om geïnteresseerden te blijven aanspreken en nieuwe doelgroepen aan te boren.

John Rodger, lid van het bestuur van ERIH, gaf bij de start van het congres een aantal aandachtspunten mee die van belang zijn voor het Europees industrieel en technisch erfgoed: naast een aantal thema’s die nu al prominent op de agenda staan, zoals digitalisering, verjonging, toegankelijkheid en diversiteit, zag hij veel kansen voor publiekswerking door de groeiende toeristische markt in China en door het universele karakter van het industrieel erfgoed.

Peter Backes van Völklingen Iron Works (Duitsland) ging dieper in op het uitgebreide publieksonderzoek dat op de Werelderfgoedsite structureel wordt uitgevoerd. Via de methode van Audience Development worden bezoekers gevraagd een lijst in te vullen met vragen over de omstandigheden en het doel van het bezoek, een evaluatie van een tentoonstelling en het bezoek aan de site zelf, en vragen over het toeristisch aanbod. Dit onderzoek levert een bron van informatie op over de bezoekers zelf. De grootste uitdaging in het publieksonderzoek, aldus Backes, is het beter begrijpen van de non-audience, het publiek dat het industrieel erfgoed op dit moment nog links laat liggen. Hiervoor zijn er evenwel geen pasklare antwoorden.

Piotr Idziak van het Pools Cultuurinstituut gelooft steevast in de methode van de Heritage Interpretation om de betrokkenheid van het publiek te vergroten ten aanzien van het industrieel en technisch erfgoed. Door de verhalen verbonden aan het erfgoed af te stemmen op verschillende doelgroepen, en de herkenbaarheid van het erfgoed op die manier te vergroten, zorgt deze methode ervoor dat het publiek zelf meer dingen ontdekt, en dat de band met het erfgoed persoonlijker wordt.

Nicole Scheda van het LVR Rhenish Industriemuseum (Duitsland) ging in haar presentatie dieper in op goede en minder succesvolle praktijken in het betrekken van een divers publiek in Zolingen. De messenstad gekenmerkt door een grote culturele diversiteit, kent een lage betrokkenheid van Turkse, Griekse en Italiaanse gezinnen die vroeger in de industrie hebben gewerkt. Via allerlei activiteiten en tentoonstellingen heeft het museum geprobeerd die betrokkenheid te vergroten. Vooral de  laagdrempelige initiatieven bleken succesvol te zijn.

ERIH in 2019 en 2020

De volgende bijeenkomst van het Europese netwerk zal plaatsvinden in het Techniekmuseum in Berlijn; in 2020 organiseert het Industriemuseum/ETWIE dan weer de jaarlijkse conferentie.

Voor 2019 staan er nog veel wat interessante projecten op stapel, zoals het Europese dansevenement 'Work it Out' op 1 mei, de ondersteuning van Europese expertise-uitwisselingen tussen verenigingen en sites, en de virtuele tentoonstelling rond Europees industrieel erfgoed. 

ETWIE neemt voor de komende beleidsperiode de rol op als Belgisch nationaal coördinator voor het Europese netwerk. Vragen over wat het netwerk voor jouw werking kan betekenen? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen via joeri@etwie.be.

25/10/2018 - 00:00

Reactie toevoegen

In de kijker

Op vrijdag 16 november organiseert ETWIE in samenwerking met de Stichting Bedrijfsgeschiedenis en de Vereniging Bedrijf & Historie een studiedag over bedrijfserfgoed als cultureel erfgoed. Het programma staat online en inschrijven is vanaf nu mogelijk.

Nieuwsbrief