"Hallo, met ETWIE?"

 

Expertisevragen

Een belangrijk deel van de dienstverlening van ETWIE, dat zich meer achter de schermen afspeelt, is het opvolgen van informatie- en expertisevragen over technisch, wetenschappelijk en industrieel erfgoed. Koploper in de reeks zijn de vragen over industrieel erfgoed. Sommige vragen komen per telefoon, sommige via de kennisbank, maar de meeste vragen belanden toch nog steeds in de inbox. We hebben zopas de 200ste vraag van dit jaar behandeld!

Toffe uitdagingen

Collega Robin kickt wel op het oplossen van die vragen. "Het is een zeer leuke afwisseling in de alledaagse taken, omdat je dankzij die vragen ook vaak zelf interessante, nieuwe dingen leert, omdat je nieuwe contacten legt en omdat je dikwijls ook iemand erg blij kan maken. De ene vraag kan je snel beantwoorden, bijvoorbeeld als het gaat over de suikerturbine van Adant, de manieren waarop je textiel waterdicht kan maken of wie een bepaald toestel kan herstellen. Bij andere, complexere - en voor mij dus wel de leukste - vragen moet je de koppen bij elkaar steken en vanuit het brede netwerk van ETWIE informatie samenpotten. Bijvoorbeeld over het gebruik en de gevaren van kwartsmeel in het begin van de 20e eeuw. Ik zou zeggen, blijf maar vragen sturen, het zijn voor ons toffe uitdagingen!"

De tweehonderdste vraag!

In de mailbox vonden we onlangs een bericht van het heemmuseum van Hemiksem met de vraag of we het wetenschappelijke instrument van l'auxiliaire médical uit Brussel (zie foto's onderaan) zouden kunnen identificeren. We waren ook zelf erg benieuwd waarvoor het toestel kon dienen!

Via de collega's van het MOT in Grimbergen en uit de rijke collectie handelscatalogi die zij bewaren, bleek het toestel een medisch apparaat te zijn voor elektrotherapie, van de Brussels producent S.A. Auxiliaire. Elektrotherapie wordt ook vandaag de dag nog steeds toegepast, onder meer in de kinesitherapie. De toestellen zien ze vandaag natuurlijk al iets gesofisticeerder uit!

Achter de 200 expertisevragen gaan zo'n 41 werkuren schuil. Als we even vergelijken met 2018, waar we 161 vragen behandelden op zo'n 35 uur, dan is onze dienstverlening alvast een mooie versnelling hoger geschakeld.

Tot uw dienst!

 

08/11/2019 - 10:44

Reactie toevoegen

Nieuwsbrief