It's all in the mix!

img_20191016_154150629_hdr.jpg

Foto: Technikmuseum Berlin (ETWIE)

Het 15de ERIH-congres was een heuse feesteditie: het Europese netwerk rond industrieel erfgoed is opgericht in 1999 en vierde op woensdag tijdens de Algemene Vergadering zijn 20ste verjaardag. Daarnaast trad ERIH als eerste industrieel-erfgoednetwerk toe tot de selecte club van Cultural Routes of the Council of Europe, een mooie erkenning voor de inspanningen die ERIH levert om industrieel erfgoed in de kijker te plaatsen.

Het centrale thema van de bijeenkomst in Berlijn was Industrial heritage tourism: it’s all in the mix. Industrieel erfgoed vormt in Europa meer en meer een belangrijke pijler binnen de toeristische sector. De 90 deelnemers gingen dan ook op zoek naar goede Europese praktijken en manieren om die toe te passen in de eigen regio’s.

Zeer inspirerend was de lezing van dr. Peter Wakelin, zelfstandig erfgoedonderzoeker uit Wales. Hij stelde op basis van zijn origineel onderzoek naar 19de-eeuwse reisverslagen vast dat ‘ervaringen’ en ‘belevingen’ in industriële regio’s met een link naar natuur (bv. het Snowdonia National Park) toen ook al bovenaan de lijst van reizigers stonden. Wakelin ziet een aantal elementen die maken dat een bezoek een succes kan worden: ondergrondse ervaringen en sites die gelinkt zijn aan een innovatie of een onderneming scoren altijd goed, naast de schaalgrootte van de site die de beleving beïnvloedt. Kritische succesfactoren om dit in de praktijk om te zetten, zijn volgens het onderzoek van Wakelin de beschikbaarheid van een kwaliteitsvol product dat inzet op ‘beleving’, de kracht van (boven)lokale samenwerking, en een intensievere samenwerking tussen industrieel-erfgoedsites en reisoperatoren. Cornelia Magnusson, publieks- en communicatiemedewerker van het Grimeton Radio Station (1924) ging hier dieper op in. Ze toonde aan hoe ze op deze Zweedse site educatie en beleving proberen te combineren door bezoekers de mogelijkheid te geven om de masten te beklimmen. Met een hoogte van 120 meter biedt de site een speciale ervaring aan die schijnbaar in de smaak valt bij de echte waaghalzen!

Dat dit alles goed beheerd moet worden, werd meermaals aangekaart tijdens het congres. Sommige industrieel-erfgoedregio’s en -sites hebben te veel bezoekers (overtourism), zoals de brouwerij Pilsner Urquell in Plzen (Tsjechië) of de mijnsite Cracow Saltworks Museum in Wieliczka (Polen). Deze laatste site, erkend door UNESCO als Werelderfgoed, lokt meer dan 1,5 miljoen bezoekers per jaar. 

Deze trend leidt naar de ontwikkeling van een ander aanbod, zoals de Radrevier.ruhr, een uitgestrekt fietsnetwerk met knooppunten speciaal ontwikkeld voor het industrieel erfgoed in het Ruhrgebied in Duitsland. Ook detourism kwam aan bod: reisbureaus die pakketten ontwikkelen naar verlaten industrieel-erfgoedregio’s. Dit blijkt een groeiende markt te zijn, die weliswaar veel vragen rond veiligheid en wenselijkheid oproept.

Alle presentaties zijn binnenkort beschikbaar op de website van ERIH. Meer weten over het congres? Neem dan snel contact op met Joeri Januarius, de Belgische vertegenwoordiger binnen het ERIH-netwerk.

Het congres volgend jaar zal georganiseerd worden in het Industriemuseum in Gent. Meer informatie volgt!

18/10/2019 - 13:24

Reactie toevoegen

Nieuwsbrief