Home / MIAT-expo 'Amai email!' belicht de rijke geschiedenis van de Belgische emailindustrie

MIAT-expo 'Amai email!' belicht de rijke geschiedenis van de Belgische emailindustrie

email_cornet.jpg

Emailleries E. Cornet - Gosselies
Emailleries E. Cornet - Gosselies

In het MIAT in Gent opende gisteren de tentoonstelling ‘Amai email!’, die de rijke geschiedenis van de Belgische emailindustrie belicht. Een eeuw geleden was email niet weg te denken uit het dagelijkse leven. Van kachels tot strijkijzers: alles kreeg toen een laagje email. Met meer dan 200 schitterende reclameborden is de tentoonstelling in het MIAT een waar paradijs voor retroliefhebbers.

De bakermat van de Belgische emailindustrie ligt in de streek rond Charleroi. In Gosselies verschenen vanaf 1830 de eerste emaillerieën. Zij kregen snel navolging in Brussel en andere steden. In de tentoonstelling zie je bekende emailmerken, zoals Saint-Servais, Aubecq, Le Creuset, Nestor Martin en Godin. Sprekende foto’s en plannen van emaillerieën, prachtige reclamefolders van bekende producten en bijzondere objecten verbeelden de rijke geschiedenis van email.

Voor deze expo kon het MIAT rekenen op Jan De Plus, een gepassioneerd onderzoeker en verzamelaar van email. Hij verdiept zich al jaren in de geschiedenis van Belgische emaillerieën en het geëmailleerde reclamebord. “Zelfs verzamelaars zullen op de tentoonstelling grote ogen trekken, want een aantal borden is nooit eerder getoond," vertelt De Plus. "Ik denk bijvoorbeeld aan het emailbord van het water Chevron met de duiveltjes, het grote bord van Chicoree van F.C. Jacobs en het appelsiensap RIM."

Vandaag is de emailindustrie bijna volledig uit België verdwenen. Emaillerie Belge, gestart in 1921, is de laatste actieve emaillerie in ons land. Tijdens het interbellum was dit Brusselse bedrijf, samen met de Emailleries de Koekelberg, een van de belangrijkste producenten van geëmailleerde reclameborden. Nu maakt Emaillerie Belge nog straatnaamborden, publicitair materiaal voor Orval, striptekeningen en reproducties van oude reclameborden.

Voor ‘Amai email!’ maakte illustrator-vormgever Jan Van Der Veken een hedendaags reclamepaneel. Emaillerie Belge vertaalde dit beeld laagje voor laagje naar een echt geëmailleerd reclamebord. Fotograaf Michiel De Vijver volgde het ingenieuze productieproces en maakte er een unieke fotoreportage.

De tentoonstelling ‘Amai email!’ loopt nog tot 26 juni 2016 in het MIAT (Minnemeers 10, Gent). Meer info op www.miat.gent.be.

03/12/2015 - 12:29

Reactie toevoegen

Nieuwsbrief