Nieuwe Tijden - Speelkaarten maken reclame

In het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout opende dit weekend de expo 'Nieuwe Tijden'. De tentoonstelling focust op de rol van speelkaarten in de reclamesector, in de periode 1890-1940.

Reclame is zo oud als de handel. De Industriële Revolutie in de 19de eeuw bracht fabrieken en massaproductie, en de lithografie of steendruk deed zijn intrede. Reclame op papier kon eenvoudiger en met snelpersen werd vlugger en in grotere oplagen gedrukt. Het waren gouden tijden voor de reclame.

Ook speelkaarten werden vanaf 1890 massaal ingezet voor publicitaire doeleinden. Het kaartspel was immers een goedkoop en populair medium. Vooral tabaksproducenten en brouwerijen maakten er gebruik van. Hun concurrentieslag werd onder het oog van de spelers uitgevochten aan de kaarttafels.

Maar ook nieuwigheden moesten aan de man worden gebracht. Radio’s, grammofoons, zeep, kunstmest, auto’s, regenschermen, verzekeringen, gloeilampen... de 'Nieuwe Tijden' groeiden door tot op de ruggen van speelkaarten. In de jaren 1910-1930 werden opvallende reclamecampagnes via het kaartspel gevoerd. Ze blinken niet allemaal uit door schoonheid maar leveren een ongekend tijdsbeeld op.

De expo 'Nieuwe Tijden - Speelkaarten maken reclame' loopt nog tot 23 december 2015 in het Nationaal Museum van de Speelkaart (Druivenstraat 18, 2300 Turnhout). Meer info op speelkaartenmuseum.be.

09/06/2015 - 15:03

Reactie toevoegen

Nieuwsbrief