Home / Photography Inc. Van luxeproduct tot massamedium

Photography Inc. Van luxeproduct tot massamedium

Het Fotomuseum Antwerpen (FOMU) viert dit weekend zijn 50ste verjaardag. Dat wordt extra in de verf gezet met de nieuwe collectiepresentatie 'Photography Inc. Van luxeproduct tot massamedium', waarin het verhaal van fotografie en de fotografische industrie vanaf de beginjaren tot nu wordt verteld. Van de eerste foto's – daguerreotypieën – tot de selfies van vandaag, je krijgt het allemaal te zien. Alle tentoongestelde stukken komen bovendien uit de collectie van het FOMU.

Vandaag is iedereen fotograaf. Met een klik op je smartphone maak je vlot en snel de leukste beelden. Geen gedoe meer met filmrolletjes, vaarwel donkere kamer. Het digitale tijdperk heeft fotografie voorgoed veranderd. Zo'n 175 jaar geleden, bij het ontstaan van de fotografie, ging het er heel anders aan toe: je moest minutenlang stilzitten voor een portret en het afdrukproces was erg ingewikkeld.

Aanvankelijk was de fotografie een ambacht en een foto een luxeartikel. Later werd het een massaproduct voor een breed publiek. In dat proces gingen automatisering, commercie en consumptie hand in hand. Fabrikanten wilden een antwoord bieden op de veranderende eisen van de klant: het moest steeds sneller, eenvoudiger en goedkoper.

Photography Inc. focust op kantelmomenten in de technologische geschiedenis van de fotografie en op de gevolgen voor de gebruiker. De tentoonstelling neemt de wisselwerking tussen foto-industrie en fotograaf onder de loep. Speciale aandacht gaat naar de rol van het Antwerpse bedrijf Agfa-Gevaert in dit verhaal. Bij de tentoonstelling verscheen ook de fraai uitgegeven catalogus 'Photography Inc.'.

Meer info: www.fotomuseum.be

21/11/2015 - 12:33

Reactie toevoegen

In de kijker

Hij is er! De nieuwe onderzoeksbalans industrieel erfgoed! Een prachtig referentiewerk, zoals we zelf durven zeggen...

Nieuwsbrief