ViceVersa

Eperon d’Or en het Museum van Torhouts Aardewerk (MTA) verlaten allebei even hun ‘comfort zone’ met de tijdelijke dubbeltentoonstelling ‘ViceVersa’. Voor het eerst focust Eperon d'Or namelijk niet op schoenen, borstels, stoom of stroom, maar wel op... haardtegels! In de 18e eeuw werden in Izegem ook aardewerktegels geproduceerd en voor de eerste keer wordt een ruime selectie aan Izegemse aardewerktegels samengebracht, waaronder stukken uit de collectie van het MTA. Verwacht je aan een explosie van aardetinten, wervelende ornamenten en authentiek vakmanschap. Omgekeerd leent Eperon d'Or schoenen van de voormalige Torhoutse schoenfabriek Couppé uit aan een tentoonstelling in het kasteel Ravenhof. Beide musea wisselden voor de uitwerking van de tentoonstelling ook de nodige expertise uit.

Wat voorafging

Het was Els Degryse, student kunstwetenschappen en inwoner van Torhout, die de bal aan het rollen bracht. Voor haar stage zocht ze - aangetrokken door het art-decogebouw waarin het museum gehuisvest is - contact met Eperon d'Or. Ze zou de museumfuncties zoals onderzoek, behoud en beheer toepassen op de weinig bekende collectie Izegemse haardtegels die in het Kortrijkse erfgoeddepot Trezoor bewaard wordt onderzoeken. In haar onderzoek stelt ze vast dat Izegem in de 18e eeuw een eigen productie van aardewerktegels had, met een aantal typische kenmerken. Izegemse tegelmakers waren bijvoorbeeld bij de eersten om de typische aardetinten aan te vullen met groene accenten. Ook waren hun tegels een tikkeltje kleiner dan hun soortgenoten uit andere streken.

Voor haar onderzoek klopte ze ook aan bij het Museum voor Torhouts Aardewerk in haar thuisstad. Dit museum is gehuisvest in het kasteel Ravenhof. Daar bleek Octavie Wostyn (dochter van mosterdmaker Ivo Wostyn) vanaf 1905 het kasteeldomein te betrekken. Octavie huwde met Amedee Couppé en had een schoenfabriek aan het Conscienceplein. Zoon Octave Couppé maakte van de schoenfabriek één van de grootste van de regio. Het blootleggen van die onderlinge link bracht een boeiende wisselwerking op gang tussen beide musea.

Haar bachelorproef heeft Degryse vervolgens over het Museum van Torhouts Aardewerk gemaakt. Daarbij beschrijft ze concrete scenario's voor een nieuwe aanpak in het museum. Het idee voor de dubbeltentoonstelling 'ViceVersa' kreeg hier mee vorm. Voor de tentoonstelling over Izegemse aardewerktegels in Eperon d'Or werden niet alleen stukken ontleend bij het MTA en bij Trezoor, maar ook bij een aantal privéverzamelaars. Kunstenaar en cartoonist Benoît van Innis en Tegelatelier De Knock uit Kuurne zorgen ondertussen voor een hedendaags luik bij het historische onderwerp. In het Museum voor Torhouts Aardewerk wordt dan weer de collectie van schoenfabrikant Couppé getoond, met exemplaren van de bekende schoenmerken Lancia, Noordzee en Cameo.

Praktisch

De tentoonstelling loopt nog tot 25 april 2021 in de parketzaal, tijdens de openingsuren van Eperon d’Or en in kasteel Ravenhof tijdens de openingsuren van het Museum voor Torhouts Aardewerk. Voor een kleine vergoeding kunnen kinderen in Eperon d'Or een eigen tegeltje versieren en meenemen naar huis. In Torhout is er dan weer een leuke zoektocht voor kinderen van 5 tot 13 jaar. Wie beide luiken van ViceVersa bezoekt – dus de tentoonstellingen in Izegem én in Torhout – ontvangt gratis een leuke katoenen totebag. VicaVersa sluit op zondag 25 april (Erfgoeddag 2021) af met een demonstratie van tegelexpert Luc Adriaen in Eperon d'Or. Hij zal tonen hoe de aardewerktegels vroeger gemaakt werden.

12/01/2021 - 23:03

Reactie toevoegen

Nieuwsbrief