Home / Haven in de branding. De economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900

Haven in de branding. De economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900

TitelHaven in de branding. De economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900
PublicatietypeBook
Publicatiejaar2008
AuteursReginald LOYEN
Serie titelStudies in social and economic history
Volume34
Aantal pagina's465 p
UitgeverUniversitaire Pers Leuven
StadLeuven
ISBN 978-90-5867-702-0
TrefwoordenAntwerpen, economische activiteit, haven
Samenvatting

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend – behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden.

Haven in de branding analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de ‘spoorweghaven Antwerpen’ en het ‘Belgische’ karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod.

Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?

Websitehttp://upers.kuleuven.be/en/book/9789058677020

Reactie toevoegen

In de kijker

Noteer alvast plaats en datum voor onze 8e ontmoetingsdag in jullie agenda: het nieuwe Gents Universiteitsmuseum, 9 mei 2020!

Nieuwsbrief