Home / Haven in de branding. De economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900

Haven in de branding. De economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900

TitelHaven in de branding. De economische ontwikkeling van de Antwerpse haven vanaf 1900
PublicatietypeBook
Publicatiejaar2008
AuteursReginald LOYEN
Serie titelStudies in social and economic history
Volume34
Aantal pagina's465 p
UitgeverUniversitaire Pers Leuven
StadLeuven
ISBN 978-90-5867-702-0
TrefwoordenAntwerpen, economische activiteit, haven
Samenvatting

De haven van Antwerpen telt vandaag de dag 65.000 voltijdse banen en genereert bijna 3% van het bruto binnenlands product. Over de manier waarop dit economische complex tot stand kwam, is maar weinig bekend – behalve dat er sinds 150 jaar een bijna explosieve groei moet hebben plaatsgevonden.

Haven in de branding analyseert voor het eerst het tijdspad,de oorzaken en gevolgen van deze groei op basis van de goederen-stromen en de toegevoegde-waardecreatie. Zo wordt de waarde van de Antwerpse staaltrafiek verduidelijkt, net als de impact van de tonnage balans, de mythe van de ‘spoorweghaven Antwerpen’ en het ‘Belgische’ karakter van de overslag. Ook de groei bij inter-nationale concurrenten Rotterdam en Hamburg komt aan bod.

Centraal staat de vraag hoe de haven van Antwerpen goederen-stromen kon aantrekken. Was de haven gelijk een rots in de branding overgeleverd aan de grillen van de stroming, of hadden havenarbeiders en havenbestuurders invloed op de richting en de sterkte van de stroom?

Websitehttp://upers.kuleuven.be/en/book/9789058677020

Reactie toevoegen

In de kijker

Op maandag 14 oktober organiseren CO7, Liberaal Archief/Liberas en ETWIE een lezingenavond over het steenbakkerij-erfgoed in Wijtschate. Deze avond is het sluitstuk van een project in het kader van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed.
Op 22 oktober organiseert ETWIE een bezoek aan de indrukwekkende historische collectie van Delhaize. Aanmelden kan nog enkel voor de wachtlijst!

Nieuwsbrief