Home / Jenever & likeur. Affiches die blijven hangen

Jenever & likeur. Affiches die blijven hangen

TitelJenever & likeur. Affiches die blijven hangen
PublicatietypeBook
Publicatiejaar2016
AuteursKarl SCHEERLINCK
UitgeverUitgeverij Hannibal
Samenvatting

Dit kleurrijke, indrukwekkende naslagwerk toont niet minder dan 594 affiches, pancartes en voorontwerpen voor Belgische jenever en likeur, gemaakt door 114 grafici voor 154 stokerijen.

Dertig jaar al is kunsthistoricus Karl Scheerlinck (1962) gebeten door de studie van de reclamevormgeving. In de lange rij tentoonstellingen en monografieën over culturele, toeristische, theater- en filmaffiches gaat zijn aandacht nu opnieuw naar een fascinerende subdiscipline van de commerciële publiciteit: die voor de Belgische jenevers en likeuren.

In de catalogue raisonné, geordend per provincie en per stokerij, geeft hij deskundig commentaar bij elk van de afgebeelde affiches. Daarnaast diept hij in 9 toegankelijke essays en 5 kaderartikels de treffendste stijlen, invloeden en marketingstrategieën van 1870 tot 2000 uit.

Verwante actoren
Karl Scheerlinck - Onderzoeker

Reactie toevoegen

In de kijker

Op maandag 14 oktober organiseren CO7, Liberaal Archief/Liberas en ETWIE een lezingenavond over het steenbakkerij-erfgoed in Wijtschate. Deze avond is het sluitstuk van een project in het kader van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed.
Op 22 oktober organiseert ETWIE een bezoek aan de indrukwekkende historische collectie van Delhaize. Aanmelden kan nog enkel voor de wachtlijst!

Nieuwsbrief