Home / Tram en bus in Vlaanderen. 140 jaar stads- en streekvervoer

Tram en bus in Vlaanderen. 140 jaar stads- en streekvervoer

TitelTram en bus in Vlaanderen. 140 jaar stads- en streekvervoer
PublicatietypeJournal Article
Publicatiejaar2010
AuteursEric KEUTGENS, DE MEYER P
JournalOKV
Volume48
Uitgave6
Samenvatting

In 1835 reed de eerste trein tussen Brussel en Mechelen. Ons land kende toen een economische opbloei en er was een groeiende vraag naar snel transport. De trein kon daar voor zorgen. De spoorwegen bouwden een net van 300 kilometer, maar grote gebieden moesten het zonder spoorlijn stellen omdat de potentiële inkomsten niet in de buurt kwamen van de investeringen. De overheid zag de noodzaak in om het spoornet te verfijnen en lokale lijnen aan te leggen. Met de oprichting van de Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen in 1885 groeide het tramnet razendsnel, met sporen tot in de kleinste dorpen. Het materiaal evolueerde mee met de technologie: paardentrams ruimden de baan voor stoomlocomotieven, die op hun beurt werden opgevolgd door diesel- en elketrische trams. Na de eerste Wereldoorlog kwam er steeds meer concurrentie van de autobus, die in de jeren 1950-1960 de tram nagenoeg overal uit het straatbeeld deed verdwijnen. Dit themanummer volgt de ontwikkeling van de tram-en buslijnen in Vlaanderen. Er zijn speciale haltes in Antwerpen, Gent en aan de kust, de enige plaatsen in Vlaanderen waar vandaag nog trams rijden. En er is een bezoek aan het Vlaams Tram- en Autobusmuseum in Berchem en aan de Tramsite Schepdaal.

Verwante actoren
Eric Keutgens - Expert

Reactie toevoegen

In de kijker

We hebben beslist om de 8e ETWIE-ontmoetingsdag, die gepland stond op zaterdag 9 mei, te verschuiven naar een latere datum.

Nieuwsbrief